ОБЕЛЕЖАВАЊЕ ЕВРОПСКОГ ДАНА ЈЕЗИКА

Поводом обележавања Европског Дана Језика, који се слави у Европи, али и широм света, 26. септембра, професори енглеског језика, и ученици Техничке школе традиционално, већ дужи низ година, организују различите активности, како би својим доприносом указали на значај и потребу учења, и познавања страних језика. Било да су организовани угледни часови на тему, уређење паноа, организовање књижевних сусрета уз рецитације, беседе и драмске моменте, или су у питању приредбе са ширим репертоаром активности, укључивањем рецитација на другим језицима, и ученици и професори Техичке школе се труде да креирају активности, и допринесу подизању свести о значају, богатству и култури усменог и писаног говора, изражавања на свим језицима, и истицању на јасној и речитој комуникацији. Нарочито је то потребно у данашњем свету, када техничке справе представљају доминантне алатке у процесу комуникације, и постају претња примарној људској потреби да се усмено изражава и споразумева са осталима.

И ове године су припреме  организовања прославе ове манифестације почеле у првој недељи септембра, са прикупљањем идеја о садржају програма угледног часа, а уједно је текло и прикупљање заинтересованих ученика, који би радо учествовали у догађају. Иако је првобитна идеја била да се датум одржавања поклапа са даном обележавања, прилике нису биле такве да се све реализује до тог датума, 26. септембра. Међутим, план је био да се Европски Дан Језика обележи, и он је испуњен.

Припреме су текле без проблема, уз неколико сусрета и увежбавања, у школи, или путем онлајн платформи. Испланиран је програм часа, изабран дан, и издефинисане све активности. Жеља да се реализује угледни час је била велика, што је довело до мотивације свих ученика да покажу свој максимум.

Датум обележавања Европског Дана Језика је испланиран за 13.10.2020. у 18h, после редовних часова, у зборници школе, а позвани су  директор школе и ППС, као и неколико професора и ученика. При томе се водило рачуна да у просторији буде довољан број гледалаца, који није већи од дозвољеног, због мера заштите уведених због ширења корона вируса, и са поштовањем дозвољене дистанце и ношења маске.

 

Програм угледног часа је почео уз тонове музике загревања, и подизања расположења, а затим се уводном речју свима присутнима обратила Сузана Маринковић, професор енглеског језика, поздравом и жељом да се наредних сат времена сви посветимо лепоти усменог говора, живе речи, богатству израза и неопходности да се сви потрудимо да негујемо и свакодневно богатимо говор, усмено и писано изражавање, јер од тога све почиње, и на то се све надовезује. Затим је уследила презентација о иформацијама везаним за историју почетка, и циљ обележавања Дана Језика у свету.

Као додатак овом делу, пуштен је и видео и аудио снимак, на тему подсећања како су звучали неки од старих језика, које данас веома ретко чујемо, сем уколико се не бавимо њима. Сви присутни су слушали звук старог Египатског, Римског, језика  Инка и Маја, и других древних цивилизација, и то је било звучно путовање за све, а нарочито за младе људе, за које то представља део прошлих времена, без значаја за садашњост. Ипак, уживали су сви, и за тренутак им је задржало пажњу нешто такво, вредно помена.

И након тога, ученици су имали своје извођење. Чланови драмске секције, припремили су сцену, и извели први чин из комада енглеског писца, Оскара Вајлда, а из романа “Идеални муж“. Сувишно је поменути колико се омладина добро сналази у том делу, наступу пред публиком, јер њих покреће жеља да се докажу и покажу то што умеју, и то рде тако природно и опуштено. И тих неколико минута су показали одличан глумачки таленат, али и добро познавање енглеског језика, које се приметило у течном и тачном изговарању гласова, речи и реченица. Забавили су и одушевили све гледаоце.

А онда је уследила презентација о разликама између Британског и Америчког акцента, коју је припремила Данира Рујевић, професор енглеског језика, као увод пред интерактивни део, у коме су професори и ученици комуницирали употребом оба акцента, и играли се погађањем речи и одговарањем на питања из опште културе, а везано за обичаје и  културу Америке и Енглеске. Један забаван део дружења.

Са завршетком овог дела, прешло се на други део дружења, презентација о замкама друштвених мрежа и медија, у вези са пласирањем информација широј публици, о манипулацији информацијама, а нарочито везаним за COVID-19, тренутно најважнијој теми, на глобалном нивоу. Презентација је показала колико се људи могу наћи у свету бројних информација, са различитих извора, са различитим подацима, и колико треба бити опрезан у шта поверовати,и чему дати приоритет. Сви ми треба да овладамо тиме, да будемо опрезни када читамо и усвајамо информације.

Након презентације је отворена дискусија о томе колико се млади људи сналазе у издвајању тачних од погрешних, или непотпуних информација, како знају којим изворима поверовати, а које избегавати. И та интерактивна дискусија нам је показала да се млади добро сналазе у свету кружења информација, и да умеју да изаберу којим изворима ће веровати, и да то искуство добијају из разговора са својим вршњацима, или на основу савета одраслих, али и сопственим анализирањем шта је тачно, а шта нетачно, и којим се изворима информисања окренути. Могло би се рећи, да омладина у данашњем свету учи брзо, рекло би се “једним кликом“, а све то под утицајем нових прилика условљеним напретком технологије, и кретања у свету.

Завршни део је био у духу тренутне ситуације, корона пандемије, па су ученици одабрали 30 савета како да се на најбољи начин испуни слободно време, у периоду изолације. На платну се са пројектора осликавао текст са одабраним саветима, а ученици су у улози водитеља, упућивали присутне како да осмисле своје слободно време, у периоду корона изолације. И овај део је био свима занимљив, јер су ученици показали добру комуникацију и контакт са публиком.

На самој завршници програма, професори су захвалили ученицима на квалитетном и интересантном извођењу, а присутнима на подршци и показаној пажњи. А затим је уследила и музика, као одјава програма, и наравно, групна фотографија, као подсећање на лепо дружење, и доказ да се увек жели, и тежи квалитетним и креативним активностима и лепом изражавању. Једно заиста успело дружење.

У реализацији угледног часа и програма, велику помоћ и подршку је пружила Вања Маринковић, професор енглеског језика, која је организовала и уредила цео простор, помогла око реализације програма, а такође и Нермин Реџовић, професор социологије, који је помагао око уређења простора.

Хвала и директору школе, Хиду Љајићу што је својим присуством био подршка својим ученицима и колегама у реализацији програма, а такође и Незрини Даздаревић, психологу школе, која је такође пружила подршку својим присуством и изреченим похвалама, на крају програма. Ученицима је значило што је њихов труд био примећен и похваљен.

И, на крају, велика захвалност и похвала свим ученицима који су оживели цео програм и вече, јер су они били и главни учесници сусрета. Током рада са њима, увек се јави идеја више, и увек постоји јак креативни и стваралачки моменат.

У реализацији програма учествовали професори: Вања Маринковић, Данира Рујевић и  Сузана Маринковић.

Ученици: Мидјан Бихорац, Омер Бишевац, Амина Рамовић, Хана Кораћ, Омер Папић и Адем Зећировић.