OBELEŽAVANjE EVROPSKOG DANA JEZIKA

Povodom obeležavanja Evropskog Dana Jezika, koji se slavi u Evropi, ali i širom sveta, 26. septembra, profesori engleskog jezika, i učenici Tehničke škole tradicionalno, već duži niz godina, organizuju različite aktivnosti, kako bi svojim doprinosom ukazali na značaj i potrebu učenja, i poznavanja stranih jezika. Bilo da su organizovani ugledni časovi na temu, uređenje panoa, organizovanje književnih susreta uz recitacije, besede i dramske momente, ili su u pitanju priredbe sa širim repertoarom aktivnosti, uključivanjem recitacija na drugim jezicima, i učenici i profesori Tehičke škole se trude da kreiraju aktivnosti, i doprinesu podizanju svesti o značaju, bogatstvu i kulturi usmenog i pisanog govora, izražavanja na svim jezicima, i isticanju na jasnoj i rečitoj komunikaciji. Naročito je to potrebno u današnjem svetu, kada tehničke sprave predstavljaju dominantne alatke u procesu komunikacije, i postaju pretnja primarnoj ljudskoj potrebi da se usmeno izražava i sporazumeva sa ostalima.

I ove godine su pripreme organizovanja proslave ove manifestacije počele u prvoj nedelji septembra, sa prikupljanjem ideja o sadržaju programa uglednog časa, a ujedno je teklo i prikupljanje zainteresovanih učenika, koji bi rado učestvovali u događaju. Iako je prvobitna ideja bila da se datum održavanja poklapa sa danom obeležavanja, prilike nisu bile takve da se sve realizuje do tog datuma, 26. septembra. Međutim, plan je bio da se Evropski Dan Jezika obeleži, i on je ispunjen.

Pripreme su tekle bez problema, uz nekoliko susreta i uvežbavanja, u školi, ili putem onlajn platformi. Isplaniran je program časa, izabran dan, i izdefinisane sve aktivnosti. Želja da se realizuje ugledni čas je bila velika, što je dovelo do motivacije svih učenika da pokažu svoj maksimum.

Datum obeležavanja Evropskog Dana Jezika je isplaniran za 13.10.2020. u 18h, posle redovnih časova, u zbornici škole, a pozvani su direktor škole i PPS, kao i nekoliko profesora i učenika. Pri tome se vodilo računa da u prostoriji bude dovoljan broj gledalaca, koji nije veći od dozvoljenog, zbog mera zaštite uvedenih zbog širenja korona virusa, i sa poštovanjem dozvoljene distance i nošenja maske.

 

 

Program uglednog časa je počeo uz tonove muzike zagrevanja, i podizanja raspoloženja, a zatim se uvodnom rečju svima prisutnima obratila Suzana Marinković, profesor engleskog jezika, pozdravom i željom da se narednih sat vremena svi posvetimo lepoti usmenog govora, žive reči, bogatstvu izraza i neophodnosti da se svi potrudimo da negujemo i svakodnevno bogatimo govor, usmeno i pisano izražavanje, jer od toga sve počinje, i na to se sve nadovezuje. Zatim je usledila prezentacija o iformacijama vezanim za istoriju početka, i cilj obeležavanja Dana Jezika u svetu.

Kao dodatak ovom delu, pušten je i video i audio snimak, na temu podsećanja kako su zvučali neki od starih jezika, koje danas veoma retko čujemo, sem ukoliko se ne bavimo njima. Svi prisutni su slušali zvuk starog Egipatskog, Rimskog, jezika Inka i Maja, i drugih drevnih civilizacija, i to je bilo zvučno putovanje za sve, a naročito za mlade ljude, za koje to predstavlja deo prošlih vremena, bez značaja za sadašnjost. Ipak, uživali su svi, i za trenutak im je zadržalo pažnju nešto takvo, vredno pomena.

I nakon toga, učenici su imali svoje izvođenje. Članovi dramske sekcije, pripremili su scenu, i izveli prvi čin iz komada engleskog pisca, Oskara Vajlda, a iz romana “Idealni muž“. Suvišno je pomenuti koliko se omladina dobro snalazi u tom delu, nastupu pred publikom, jer njih pokreće želja da se dokažu i pokažu to što umeju, i to rde tako prirodno i opušteno. I tih nekoliko minuta su pokazali odličan glumački talenat, ali i dobro poznavanje engleskog jezika, koje se primetilo u tečnom i tačnom izgovaranju glasova, reči i rečenica. Zabavili su i oduševili sve gledaoce.

A onda je usledila prezentacija o razlikama između Britanskog i Američkog akcenta, koju je pripremila Danira Rujević, profesor engleskog jezika, kao uvod pred interaktivni deo, u kome su profesori i učenici komunicirali upotrebom oba akcenta, i igrali se pogađanjem reči i odgovaranjem na pitanja iz opšte kulture, a vezano za običaje i kulturu Amerike i Engleske. Jedan zabavan deo druženja.

Sa završetkom ovog dela, prešlo se na drugi deo druženja, prezentacija o zamkama društvenih mreža i medija, u vezi sa plasiranjem informacija široj publici, o manipulaciji informacijama, a naročito vezanim za COVID-19, trenutno najvažnijoj temi, na globalnom nivou. Prezentacija je pokazala koliko se ljudi mogu naći u svetu brojnih informacija, sa različitih izvora, sa različitim podacima, i koliko treba biti oprezan u šta poverovati,i čemu dati prioritet. Svi mi treba da ovladamo time, da budemo oprezni kada čitamo i usvajamo informacije.

Nakon prezentacije je otvorena diskusija o tome koliko se mladi ljudi snalaze u izdvajanju tačnih od pogrešnih, ili nepotpunih informacija, kako znaju kojim izvorima poverovati, a koje izbegavati. I ta interaktivna diskusija nam je pokazala da se mladi dobro snalaze u svetu kruženja informacija, i da umeju da izaberu kojim izvorima će verovati, i da to iskustvo dobijaju iz razgovora sa svojim vršnjacima, ili na osnovu saveta odraslih, ali i sopstvenim analiziranjem šta je tačno, a šta netačno, i kojim se izvorima informisanja okrenuti. Moglo bi se reći, da omladina u današnjem svetu uči brzo, reklo bi se “jednim klikom“, a sve to pod uticajem novih prilika uslovljenim napretkom tehnologije, i kretanja u svetu.

Završni deo je bio u duhu trenutne situacije, korona pandemije, pa su učenici odabrali 30 saveta kako da se na najbolji način ispuni slobodno vreme, u periodu izolacije. Na platnu se sa projektora oslikavao tekst sa odabranim savetima, a učenici su u ulozi voditelja, upućivali prisutne kako da osmisle svoje slobodno vreme, u periodu korona izolacije. I ovaj deo je bio svima zanimljiv, jer su učenici pokazali dobru komunikaciju i kontakt sa publikom.

 

Na samoj završnici programa, profesori su zahvalili učenicima na kvalitetnom i interesantnom izvođenju, a prisutnima na podršci i pokazanoj pažnji. A zatim je usledila i muzika, kao odjava programa, i naravno, grupna fotografija, kao podsećanje na lepo druženje, i dokaz da se uvek želi, i teži kvalitetnim i kreativnim aktivnostima i lepom izražavanju. Jedno zaista uspelo druženje.

U realizaciji uglednog časa i programa, veliku pomoć i podršku je pružila Vanja Marinković, profesor engleskog jezika, koja je organizovala i uredila ceo prostor, pomogla oko realizacije programa, a takođe i Nermin Redžović, profesor sociologije, koji je pomagao oko uređenja prostora.

Hvala i direktoru škole, Hidu Ljajiću što je svojim prisustvom bio podrška svojim učenicima i kolegama u realizaciji programa, a takođe i Nezrini Dazdarević, psihologu škole, koja je takođe pružila podršku svojim prisustvom i izrečenim pohvalama, na kraju programa. Učenicima je značilo što je njihov trud bio primećen i pohvaljen.

I, na kraju, velika zahvalnost i pohvala svim učenicima koji su oživeli ceo program i veče, jer su oni bili i glavni učesnici susreta. Tokom rada sa njima, uvek se javi ideja više, i uvek postoji jak kreativni i stvaralački momenat.

U realizaciji programa učestvovali profesori: Vanja Marinković, Danira Rujević i Suzana Marinković.

Učenici: Midjan Bihorac, Omer Biševac, Amina Ramović, Hana Korać, Omer Papić i Adem Zećirović.

 

 

 

 

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *